CONTROVERSY*E

Damning disclosure

Kerala University Vice-Chancellor accused of buying a degree

Chancellor Prof. John'V.Vilanilam

had taught students the rudi-
ments of journalism. An expert on the
media, he had espoused on the art of
reporting, editing and investigative
journalism. And his wards had gone
away withafreshinsightinto theworld
of the pen-pushers. ;

But not even his vast experience
would have shielded him from being
the target of a marvellous piece of
investigative journalism. Two of his
former students, J. Rajasekharan Nair
and M.R. Hari, found that the professor
had secured his appointment as pro-
fessor and subsequently as aresearch
guide through dubious degrees and
false claims.

When the story appeared in an
English daily, it shook Kerala’s conser-
vative academic community to the
core. It was for the first time that an
allegation of such magnitude had been
raised against a vice-chancellor in the
country. Thesolid evidence unearthed
by the investigators bared a bigger
scandal than the Kerala University's
‘mark scandal’ of 1982, when a well-en-
trenched gang systematically tam-
pered with pre-degree marklists to en-
able select candidates to gain admis-
sion to professional courses.

The main charge against Prof.
Vilanilam was that he had secured
appointment as professor and head of
the department of journalism in 1982
by submitting a bogus Ph.D. among his
testimonials. It had given him an un-
due advantage over the other aspi-
rants, M. Thankadurai and Ravi Varma
Thampuran, readers in the department
of journalism.

The investigations proved beyond
doubt that the Ph.D. is bogus. Prof.
Vilanilam had got the degree in 1976
just by paying 159 pounds to a UK-
based educational institution, Sussex
College of Technology. A mill for bo-
gus degrees, its notoriety had spread
far and wide and in June 8, 1972, the
Times of London had carried an article
‘Sussex degree factory sells Ph.Ds for
155 pounds’ in which the status of the
degrees from the institution and the
background of its founder, ‘Prof.’ Bruce
Copen, were given in colourful detail.

F OR years, Kerala University Vice-

In a standard letter to‘prospective

students’, Copen himself admits that
“the degrees offered are not recognised
by the educational authorities in the
UK”and “the degrees may be restricted
to non-academic activities”. From a
humble ex-corporal, Copen became 2
very rich man by floating a number of
‘educational mills’, the foremost
among which was Sussex College of
Technology. The institute offers de-

grees for measly amounts: a BAdegree |

costs 80 pounds, MA 98 pounds, doc-
torate 120 pounds and a Ph.D. 155

empowered to offer UK degrees.”

Faced with the allegations, Prof. -

Vilanilam’s stand was highly ambigu-
ous. As soon as the scandal broke out,
he said that he had not applied for the
Ph.D. and someone else had done it for
him. Later, hetold aninterviewer: “How
can you call it fake? I realised much
later, sometime in 1983, that it was
unrecognised.” After adding that he
was ignorant of the Times articles, he
remarked: “After all, what is wrong with
the degree? What do other universities
do? They evaluate your work. This one

pounds (Vilanilam’s degree certificate
cost 159 pounds because it was in
Latin). _ ;
The Times in its ‘higher education’
supplements in June 1975 had severely
criticised the functioning of the Sussex
College of Technology. Moreover,
many educationists in the UK had
voiced concern about its operations.
Said Barbara Stock, head of the British
Council, Brighton Regional Office:
“Sussex College of Technology is a
bogus collegeand the degrees awarded
by it is not recognised.” Adds David
Kirkham, of the British department of
education and science: “The college is
not included in the list of recognised
institutions drawn up under the Edu-
cation Reform Act and is not legally

also did that.”

The statement issued By the Kerala
University registrar was even more
quirky. The major argument in it was
the Sussex college degree was

“awarded” and not “earned”. “Since-

Prof. Vilanilam had specified that the
Sussex degree was awarded and not
earned, he had not cheated or misled
the university,” the registrar said. Of

course, there is a distinction between

‘earned’ (through research work) and
‘awarded’ (honouring a person for
some special ability), but it holds true
onlyinthe case of arecognised varsity.

The second charge against Prof.
Vilanilam is that he made false claims
when he was appointed a research
guide in 1983. The application he had

46 S -

THE WEEK B JUNE 7. 1992

IS e e

s i e




T L BT i T i

PSPPSR

P

e

P sy

B

CONTROVERSY‘
e

submitted to the univérsity stated that

~ he had a Ph.D. in journalism from the
“University of Amsterdam, while the fact

is that he got it only in 1986. Vilanilam. .
himself says: “I cited the Amsterdam
degree in 1983 because I had by then
finished the work.” But such practice is
against established norms. - _
Curiously, in his application
Vilanilam also said that the Ph.D. was
in journalism. But the Diréctory of the
Commonwealth Educators in Journal-
ism and Communication (1987), based
on a questionnaire answered by
Vilanilam himself, states that the Ph.D.
from Amsterdam University was in

.mass communication. “What is the

difference between Ph.D. in journalism
and mass communication? It is the
same. They are inter-connected.” says
Vilanilam. But this reasoning too falls
apart as most experts say that the two
are distinct. Says-a professor: “An

expert ‘like Vilanilam should have
understood the difference so as not to
confuse the matter.”

In this case too, the registrar’s at-
tempt to defend Vilanilam ill-serves
the purpose. “It was wrong to say that
Dr Vilanilam became a research guide
on the mere claim of a non-existent

: degree. He had sufficient teaching-

training experience plus a D.Litt. when
he was appointed a guide,” says the
registrar. But Vilanilam himself contra-
dicts that. When asked whether his
selection was based on the Amster-
dam degree or the D Litt., he answers:
“Yes, the committee did it on the basis
of the reputed Amsterdam degree.”
Interestingly, he made no mention of

‘the Sussex Ph.D., which was very

prominent in the application submit-
ted five months ago. .

The D.Litt. in journalism and media
history from Bhagalpur University it-
self is not without controversy. Prof.
Vilanilam was awarded the degree only
in 1984, but along with his application
in 1982 he had submitted a certificate
from one Prof. Mishra of Bhagalpur
University’s history faculty which said
that he had completed his work in
1981. Besides, the Directory of Com-
monwealth Educators and an applica-
tion in 1985 to the UGC for a research
pro%ect say that the D.Litt. was taken in
1980.

Thediscrepancies donot end there.

-In his application for the post of re-

search guide, Prof. Vilanilam states that
he has had 17 years of teaching experi-
ence, including 12 (from 1971-82) inthe
US. But in the application for the UGC

had 28 years of teaching experience.
The quantum leap of 11 years in forms
submitted within two years remains
unexplained. :
Prof. Vilanilam’s mention of col-
leges in the US too raises considerable
doubts. In his application for profes-
sorshipin 1982, he had mentioned that
he was a faculty member of Rutger,
Temple and Pennsylvania universities
and Bucks County Community College
during 1979-81. But investigations in
the US say that only Temple University
conducts an accredited journalism
course—approved by the US Counci]
on Education for Journalism and Mass
Communication. Prof. Vilanilam later
claimed that he had not mentioned
that he had taught only for accredited

journalism courses. But the question
remains whether a reputed university

like Pennsylvania, among the top 50 in

the US, would conduct an unaccredited .
journalism course. Anyway, Bucks
College has courses only in arts and
graphics up to pre-university level.
Moreover, in Malayalam—A University
Course And Reference Grammar, abook
authored by one Rodney F. Mog and
‘published in Philadelphia in October
1980, Prof. Vilanilam’s occupation is
listed as “teaching Malayalam in Phila-
delphia and taking part in the works of

" Kala, a cultural organisation™.

Prof. Vilanilam’s claim in the 1982
application that he had been the editor
and consultant of Systems Research too
is open to question. Ulrich’s Interna-
tional Direclory of Journals (1987)
clearly mentions that the New York-
based Systems Research journal was
known-as International Journal of Sys-
tems Research till 1983. How could Prof.
Vilanilam have foreseen the change of
names? The answer could liein the bio-
data given to the media after he be-
came VC—Prof. Vilanilam had worked
ina company called Systems Research.

In spite of the allegations, the fact

- remains that Prof. Vilanilam had

enough qualifications—like an MA first
rankinEnglish Literature from Benares
University and more than 10 years of )
teaching experience—to become a
professor. “In 1982, even without a
Ph.D. he could have given a good per-
formance before the selection panel. A
Ph.D. is not at all mandatory to become
aresearch guide. Thereare many teach-
ers in Kerala University who function
as research guides without Ph.Ds or

- D.Litts,” says a senior professor.

Soon after the scandal broke out,
Chief Minister K. Karunakaran said that
“the allegations against the VC’s cre-.
dentials will be probed. As chief minis-
ter | cannot remain indifferent to the
controversy,” he added. But so far not
even an explanation has been sought
from Prof. Vilanilam.

According toKerala University stat-
utes, only a High Court or a Supreme
Court judge can inquire into the allega-
tions against a VC. But the Governor
can ask the VC to go on leave till the
inquiry is completed.

Already the opposition, particularly
the CPI(M), has made the scandal a ma-
jor issue. With the new academic year
having started, the pressure is mount-
ing on the government to initiate some
action. A student agitation is on the
cards, given that the Kerala University
students’ union is controlled by the SFI.

. —VINU ABRAHAM

THE WEEK B JUNE 7, 1992

47

S e e e TS L, e



